Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) kunnen grote en kleinere bedrijven slimmer gebruikmaken van hun beschikbare middelen, hun service- of productaanbod uitbreiden en de concurrentie een stap voor blijven. En het beste is dat deze techniek nu al beschikbaar is.
Er is al een hele tijd een enorme hype rondom de termen kunstmatige intelligentie en machinaal leren. Vaak wordt er dan gepraat over hoe we deze technieken in de toekomst kunnen gebruiken, maar het feit is dat er nu al een heleboel toepassingen zijn. Hieronder vind je vier manieren waarop je nu al gebruik kunt maken van KI en machinaal leren om je bedrijf verder te ontwikkelen en optimaliseren.
1. Klantenservice verbeteren
Of je nu een klein bedrijf hebt met een beperkt budget of een grote onderneming die haar klantenservice wil uitbreiden en optimaliseren, een AI-chatbot is vaak een slimme oplossing. Door deze chatbot bijvoorbeeld te koppelen aan het bestelsysteem en de productdatabank van je bedrijf, kan deze reageren op klanten die vragen stellen over prijzen, specificaties, leveringen enzovoort. Zo krijgen je menselijke klantenservicemedewerkers meer ruimte om zich te richten om complexere kwesties. Als je er nu al een wilt testen, kun je de chatbot van Microsofts cloudsuite Azure eens proberen.
2. Preventief de IT-veiligheid waarborgen
Een groot deel van de werkzaamheden van IT-beveiligers is gericht op het opsporen van abnormale activiteiten op het netwerk van bedrijven. Dat kan bijvoorbeeld een gebruiker zijn die ineens iets downloadt of gegevens verandert waar hij of zij nooit eerder naar gekeken heeft, of ineens inlogt vanuit een andere locatie. Om te weten wat ‘abnormaal’ is, moet eerst worden vastgesteld wat ‘normaal’ is. Vaak is dat heel moeilijk om handmatig te doen, maar voor AI stelt dat niets voor. En als je bovendien een reeks maatregelen definieert voor verschillende incidenten, is dat een uitstekende basis voor je preventieve IT-beveiliging.
3. Het aankoopproces optimaliseren
Veel mensen die de website van een bedrijf bezoeken, verdwijnen weer zonder dat ze iets kopen, een e-mailadres achterlaten of op een andere manier hun interesse aangeven. Dat kan komen doordat ze ergens op de website vast komen te zitten of gewoon omdat ze graag meer informatie willen hebben voordat ze hun slag slaan. AI kan hun koop- en gebruikersgedrag analyseren en aangeven wanneer je het beste weer contact met hen kunt opzoeken, zogenoemde retargeting, en welke informatie ze nodig hebben om de aankoopprocedure af te ronden.
En als je Facebook gebruikt voor je marketing, kun je een doelgroep creëren die vergelijkbaar is met de klanten die je al hebt geïdentificeerd (een ‘lookalike audience’) en er zo voor zorgen dat je marketing de juiste doelgroep bereikt.
4. Verspilling en verkwisting tegengaan
Bedrijven die zich bezighouden met productie, logistiek of vastgoedbeheer moeten hun gebruik van grondstoffen, verwarming en routeplanning goed in de gaten houden. Zo kunnen ze AI gebruiken om te berekenen hoe hun gebouwen verlicht, geventileerd en verwarmd moeten worden, afhankelijk van hoe en wanneer ze gebruikt worden. Toen Google het Londense AI-bedrijf Deep Mind kocht, leverde dit meteen een enorme besparing op – het lukte Google om het energieverbruik in zijn datacenters met 40 procent te verlagen. Het geheim was een AI-oplossing van Deep Mind die was gebaseerd op simulaties.
De kwaliteit van de gegevens is allesbepalend
Gegevens zijn grondstoffen en de basis van AI. Zonder gegevens kun je geen conclusies trekken. Het probleem is echter dat er te veel gegevens zijn en dat ze op de verkeerde manier worden opgeslagen, gecategoriseerd en geannoteerd.
– Geannoteerde gegevens zijn gegevens die aan een bepaalde eigenschap gekoppeld kunnen worden en oorzaak en gevolg met elkaar verbindt. Gegevens die veel informatie geven over een zakelijk probleem. Bedrijven die unieke, geannoteerde gegevens genereren en op basis hiervan waarde kunnen creëren, hebben een voorsprong op de concurrentie, aldus ingenieur en AI-consultant Daniel Langkilde.