Factory audit by Dustin

Wat betekent fabriek gecontroleerd door Dustin?

Onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Dustin is dat we ons ook bezighouden met verantwoorde productiepraktijken. Dit betekent dat we, als we een leverancier kiezen om producten voor ons eigen merk (private label) te produceren, ze onze gedragscode voor leveranciers laten ondertekenen en we ons team erheen sturen om een audit uit te voeren om te controleren of aan de voorwaarden in onze Gedragscode voor leveranciers is voldaan. De belangrijkste onderdelen in onze gedragscode zijn Mensen- en Arbeidsrechten, Gezondheid en Veiligheid, Woon- en Huisvestingsomstandigheden, Milieubescherming en Wettelijke Naleving en Ethische Bedrijfspraktijken. Door middel van de audit kunnen we een 'hands-on' aanpak hanteren om ervoor te zorgen dat onze duurzaamheidsnormen worden nageleefd en dat we onze leveranciers kunnen helpen om steeds duurzamer te worden. Producten die ons private label hebben, zijn onderworpen aan ons auditproces en zijn conform of werken systematisch conform onze Gedragscode voor leveranciers.

inspektion

Wat gebeurt er tijdens een audit?

Dustin beschikt over een team van gespecialiseerde auditors die onze leveranciers bezoeken en ongeveer 200 punten controleren op basis van de onderwerpen die in onze Gedragscode voor leveranciers staan. Afhankelijk van de grootte van de fabriek en het aantal beschikbare auditors kan een audit 1 tot 5 dagen in beslag nemen. Na afloop van de auditdag houden het fabrieksmanagement en het Dustin-team een afsluitende vergadering en gaan ze in gesprek over de bevindingen. Tijdens de vergadering nemen de auditors alle bevindingen een voor een door, samen met de verzamelde bewijzen om een situatie als bevinding vast te leggen. Meerinformatie over de verschillende soorten bevindingen en de ernst ervan, vind je hier. Dustin geeft overigens geen 'gehaald' of 'niet gehaald' als eindscore, maar we werken aan voortdurende verbetering..

inspektion

Wat is voortdurende verbetering?

Voortdurende verbetering betekent dat we ons niet hoofdzakelijk richten op het aantal bevindingen bij een fabriek, maar op de samenwerking en de vastberadenheid van het fabrieksmanagement om de omstandigheden in de fabriek te verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat we niet alleen een leverancier benaderen die echt strenge eisen aan zichzelf stelt, maar dragen we ook bij aan de verbetering van de fabriek als geheel door advies te geven over hoe we de onderdelen dit niet optimaal zijn, kunnen verbeteren.

Wat gebeurt er als een leverancier niet bereid is om mee te werken?

We kunnen een leverancier niet dwingen om samen te werken en alle bevindingen die we tijdens een audit vinden, op te lossen. In een dergelijk geval zal Dustin de relatie met die leverancier beëindigen.

Wat gebeurt er na afloop van de audit?

Na afloop van de audit krijgt de leverancier twee weken de tijd om een actieplan met corrigerende maatregelen (CAP) in te dienen. Zodra het Dustin-team het CAP heeft goedgekeurd, hebben ze 48 uur, 30, 60 of 90 dagen om bewijs te leveren dat ze de bevindingen hebben afgesloten, afhankelijk van de ernst. Als alle bevindingen zijn afgesloten, wordt de gehele audit afgesloten. Het gehele proces duurt ongeveer 120 dagen. Als er kritieke bevindingen zijn, wordt er meestal minstens 150 dagen na de eerste audit een vervolgaudit uitgevoerd.